تشکر از دانشجويان ارشد ارتباطات آذربايجان (تبریز) براي پايان خرداد
لازم می دانم از همه دانشجویان ارتباطات تبریز که کارهای خوبی را ارائه دادند تشکر کنم. همچنین از حضور کامل همه عزیزان که حتی یک نفر غایب نداشتیم سپاسگزاری مي نمایم. این شور و نشاط واقعا بی نظیر است. در مقایسه با چند دانشگاه دولتی آن هم در تهران که دانشگاه های کاملا معتبری هستند و من از نزدیک از آن مطلع هستم، تلاش این دانشجویان شهرستانی و غيربومي واقعا امیدبخش آینده ای درخشان، و توسعه بومی و وطنی برای طلوع آفتابی تابان و درخشان در سپهر آذربایجان ایران زمین است. یقینا بهبود و پيشرفت آذربایجان ـ که پاره تن ایران عزیز است و شکوه آذربایجان، عزت و افتخار ايران نازنين است ـ به تلاش بي پايان بهبوديان ها، درخشان ها و ميرزايي ها، اسماعيلي ها، وطني ها و آفتابي ها، هم نيازمند است و هم بستگي دارد. از آقاي كاكاوند هم سپاس ويژه دارم كه مردانه وفاي به عهد كرد و هم كار خوب ارائه داد و هم به كلاس ارتباطات نشاط بخشيد. اميدوارم اين حضور و اين نشاط در ترم آتي افزونتر از ترم يك باشد. همچنين سپاس ويژه دارم از دانشجويان غيربومي که (از مشهد، گرگان، اراك، كرج، قزوين و تهران) در كلاس پاياني حاضر شدند و كارهاي خوبي ارائه نمودند. لازم است تشكر ويژه از آقاي برادري و كرمي داشته باشم كه هماهنگي هاي لازم را براي اجراي خوب كارهاي عملي و ارتقائ كيفي كارها انجام دادند. واقعا درود بي پايان بر همه شما كه اميدهاي درخشان فرداي ايران عزيز هستيد. يقين دارم كه در ترم بعد تلاشتان و شكوهتان و افتخارآفريني تان بيشتر از ترم جاري خواهد بود.
رسانه با مخاطب زندگي و رشد می كند
رسانه با مخاطب زندگي و رشد می كند
در حال حاضر این رسانهها هستند که میتوانند بر نگرشها و عقاید مخاطبان تأثیر بگذارند و آنها را تغییر دهند اما لازمه این مهم، ارتباط دوسویه رسانهها با مخاطبان در زمینههای مختلف است. واضح است که گام اول در تحقق این هدف، شناخت مخاطب است؛ تا آنجا که جامعهشناسان و اندیشمندان علوم ارتباطات ضمن توجه به مقوله مهم مخاطبشناسی با خلق تئوریها و نظریاتی جامع در این رابطه، تفکیک گروههای مختلف مخاطبان و لزوم توجه کارگزاران ارتباطاتی چون رادیو، تلویزیون، اینترنت و... را به این موضوع مهم گوشزد کردهاند.
دکتر منصور ساعی که مدرک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته و هماکنون استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی است، به بحث مخاطبشناسی در رسانه پرداخته است. ما هم با او درباره این موضوع گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
بررسی وضعیت مجلات در ایران
گفت و گو با دکتر مسعود کوثری ،استاد ارتباطات دانشگاه تهران
طرح بزرگ خودسازی ویژه یاران آخرالزمانی امام زمان عج
اینجا جایی ست برای پیدا کردن خود؛ برای رسیدن ...برای اوج !
اینجا جایی ست برای همه ی آنانی که می خواهند حتّی برای یک ثانیه زمان لحظه ظهور صاحبشان(عج) را کم کنند ..
اینکه قبلا چه آدمی بودید مهم نیست..ما می خواهیم از نو شروع کنیم...
ما می خواهیم از امروز برای زندگیمان نقشه بکشیم..
محتوای خوب روابط عمومی را تبدیل به هنر می کند!
در حوزه روابط عمومی هم وضع به همین گونه است. مدیر روابط عمومی باید قدرت مدیریت و راهبری داشته باشد تا در کارش موفق شود و تازه این ابتدای کار است. کار در روابط عمومی زمانی جواب می دهد که آمیخته با هنرمندی و ظرایف خاص خود باشد.
در دوره و زمانه ای که بیشتر وزارتخانه ها؛ نهادها، موسسات مالی و اقتصادی و سازمان های دولتی و خصوصی دارای واحد روابط عمومی هستند، تنها داشتن یک واحد با عنوان روابط عمومی و یا عناوین نزدیک به آن کفایت نمی کند.
چرا برخی سازمان ها و نهادهای روابط عمومی شاخص و تاثیرگذاری دارند و برخی نیز بود و نبودشان زیاد تغییری در سازمان خود و در بین مخاطبان ایجاد نمی کند. رمز این ماجرا کجاست؟ روابط عمومی های موفق در ارتباط با مخاطبان و راه ارتباط را با کدام کلید پنهان می گشایند که دیگران قادر به گشودن آن نیستند؟!
آیا این کلید و رمز واقعا دست نیافتنی است؟! به نظر می رسد، اگر ما در روابط عمومی محتوای خوبی را در همه زمینه ها ارائه کنیم و حرفی برای گفتن و کالایی برای مشتری داشته باشیم به این کلید دست خواهیم یافت. صد البته که باید این تولید محتوا هنرمندانه هم باشد. شاید کلید تولید محتوا در اختیار همه باشد. اصلا شاید بتوان این کلید را خریداری هم کرد. اما آنچه باز هم تاثیرگذار است همان استفاده هوشمندانه و هنرمندانه از این محتوا است.
آموزش پیش نیاز تولیدات در روابط عمومی
اولین کارگاه آموزشی روابط عمومی توسعه
طرح روابطعمومی رمضان برای اجتماعات مسلماننشین آمریکا

وداع مجدد با پدر روابط عمومی ایران
![]() |
معرفی کتاب "فلسفه ارتباطات"
جلد نخست کتاب «فلسفه ارتباطات» از سوي انتشارات دانژه به زودی منتشر ميشود.
اين کتاب نوشته کنستانتین بودوریس و جان پولاکاس است كه دکتر غلامرضا آذری به همراه حسين كياني آن را ترجمه کرده اند.
مقاله هایی که در این اثر ترجمه شده اند به فلسفه ارتباطات در یونان باستان اشاره دارد.

دراین کتاب از واحدهای سهگانه تحلیل که عبارتند از «لوگوس» به معناي کلمه يا کلام، «گوینده» و «شنونده» نام برده شده است.
در کتاب" فلسفه ارتباطات" اصولی از ارتباطات مطرح شده است که دربرگیرنده چالشهای بین فردی و ارتباطیای است که سقراط به عنوان سودمندترین عنصر برای دولت شهر در نظر آورده بود.
بودوریس و پولاکاس در جلد نخست، از ميان ديدگاههاي مربوط به فلسفه یونانی ارتباطات و نگاههای جهانی آن، برترین دیدگاهها را انتخاب كردهاند و در جلد دوم، بودوریس به همراه تاکیس پولاکاس در برآیندی ژرفنگر به فلسفه ارتباطات محض در دوران معاصر نگریستهاند و از این رهگذر اندیشهها و رویکردهای معاصر را به نحوی بیطرفانه و البته با دیدگاهی تحلیلی - تبیینی به گزینش و انتشار سپردهاند.
فرهنگ ارتباطات و ارتباطات فرهنگي واینترنت
اشتياق به مكاشفه و جستجوي دانستنيها مخصوصاً در علوم جديد از دغدغههاي اصلي نسل امروز است. در بخش ارتباطات انساني، بشر سعي در اختراع و ابداع ابزار ارتباطي در نزديكي هر چه بيشتر آدمي نموده است. جذابترين نوع ارتباطات بشري از دير باز ارتباط زنده و رو در رو بوده است.
بهترين سن براي رييس شدن!
مزيتها و جنبههاي منفي به خدمت گرفتن كارمندان باتجربه و پخته در سالهاي اخير همواره مورد بحث بوده است. مطالعه جديد حاكي از آن است كه از لحاظ سرزندگي، سن بالا نقش مهمي را ايفا ميكند.
پژوهشگران در تحقيقات اخير دريافتند: مديران بالاترين سطح سرزندگي حرفهييشان را در دهه پنجاه عمر خود نشان ميدهند.
به گزارش ايسنا، اين مطالعه، سرزندگي حرفهيي مديران را به عنوان توانايي انجام وظايف همراه با شور و نشاط، انرژي و صلاحيت و همچنين كسب رضايت از عملكرد كاري خود تعريف كرد.
کارکلاسی
خلاصه
کتاب
هنر
دکتر شریعتی
( کار کلاسی درس جامعه شناسی هنر و ادبیات)
هنر هر چه باشد به هر حال رشته تخصصی پیچیده و ویژه ای است و خواه و ناخواه باید کسی بگوید که هنر تخصصی باشد اما این سخن که بیان می کنم از آن گونه سخن گفتم هایی نیست که باید حتما تخصصی باشد .چند علم هست که در جامعه ما مظلوم است و هنر یکی از آنهاست و من به عنوان یکی از مخاطب های هنر در زمانه ی خود صحبت می کنم .
متاسفانه در جامعه ای که در سطح محدود و متوقف و راکد قرار دارد سرنوشت معانی هم رقت بار است .
ما به عنوان انسان های شرقی و وابسته به تمدن پرشکوه و عظیم انسانی باید از سرچشمه های اصیل خویش تغذیه کنیم و ازغرق شدن در فرهنگ های فرنگی بازگردیم . همچنین مسئله هنر بر خلاف گذشته یکی از شعبه های فرعی و تفننی زندگی مرفه ،برخی از طبقات آسوده و ثروتمند و اشرافی نیست و امروز جدی ترین و ضروری ترین مسئله انسانی است .
لطفا ادامه مطلب را انتخاب نمائید
جهانی شدن و امپریالیسم فرهنگی
مقدمه
فرهنگ به عنوان شناسنامه ی یک ملت است و هویت فرهنگی، به عنوان سند تاریخی تلاش ها و خلاقیت ها، افتخارات و در مجموع، فراز و فرود های افتخار آمیز یا عبرت آموز گذشته و حال یک ملت محسوب می شود. حفظ هویت فرهنگی هر ملتی از طریق تعامل با سایر فرهنگ ها، دغدغه ی وطن دوستانی است که از آبشخور آن فرهنگ سیراب شده اند و با لالایی آرام بخش و جان نواز مام میهن در بستر آن فرهنگ رشد و تکامل فکری و معنوی پیدا کرده اند. از سوی دیگر تحولات شگفت انگیز در فناوری اطلاعات و ارتباطات که در قالب عناوینی از قبیل عصر ارتباطات، انفجار اطلاعات و ظهور جامعه ی اطلاعاتی و جامعه ی مجازی و دیجیتالی واقعیت انکار ناپذیری است که می تواند سرنوشت مردم جهان را در زمینه های مختلف حیات اجتماعی به هم پیوند دهد و بحث جهانی شدن را به عنوان یک پدیده ی ویژه ی قرن 21 در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح سازد.
قدرت ارتباطات؛ امتداد سه گانه کاستلز
این جامعه شناس اسپانیایی به خاطر نظریاتش در مورد جامعه شبکه ای و ارتباطات به یکی از مراجع معتبر علوم ارتباطات تبدیل شده است. طبق آمار موجود، بین سال های 2000 تا 2006 نوشته های کاستلز مآخذ بیشترین مقالات علم ارتباطات در جهان بوده است و همچنین در حوزه علوم اجتماعی وی از این حیث در رده چهارم قرار می گیرد.
باران سيل آسا در گرگان و 4 كشته ...
استراتژي فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادي(بخش دوم و پایانی)
مقايسه تحولات سه دهه اخير حاكي از آن است كه اين تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسي دارد كه علت اصلي اين اختلافها مربوط به انقلابي است كه در اين دهه ها رخ داده است.وقوع انقلاب اطلاعات و ارتباطات در اين دهه ها باعث شده است كه عصر حاضر نيز به نام عصر اطلاعات و ارتباطات ناميده شود. عاملي كه باعث به وجود آمدن چنين عصري شده است، «فناوري اطلاعات و ارتباطات» است.
ده نکته برای برنده شدن در جشنوارههای روابط عمومی

انتشار فصلنامه کارگزار روابط عمومی

محسنیان راد: ما از دهکده جهانی به سمت بازار پیام در حرکت هستیم
![]() |
محمود مختاریان: رسانه قدرت ملی است

برگزاری انتخابات شورای روابط عمومی در صومعه سرا
وزیر صنعت، معدن و تجارت: روابط عمومی ها تحریم شکن باشند
![]() |
احسان میراب زاده؛ کارشناس برتر روابط عمومی در سطح ملی
مشاور روابط عمومی و ارتباطات کانون سردفتران و دفتریاران در هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به عنوان کارشناس برتر روابط عمومی در سطح کشوری انتخاب و لوح تقدیر و تندیس این دوره از جشنواره را دریافت کرد.
معرفی کتاب نظریه سواد رسانهای
کتاب نظریه سواد رسانهای
سواد رسانهای اصطلاحی است که طی چند سال اخیر در ادبیات پژوهشی و آموزشی رسانهها وارد شده است .هجوم سیل آسای اطلاعات رسانههای جمعی که ناگزیر اطلاعات بیارزش و کم ارزش فراوانی را هم دربرمیگیرد، با گذشت زمان مخاطبان را به خستگی و دلزدگی از اطلاعات کشانده و آنان را از پرداختن به موضوعات مهم بازمی دارد. این امر با وجود فناوریهای جدید رسانهای که روز به روز در حال گسترش نفوذ خود بر مخاطبان هستند، شدت و سرعت بیشتری میگیرد.

کتاب نظریه سواد رسانهای شامل 12 فصل است که در چهار بخش گنجانده شده است. بخش نخست در مورد اساس نظریه سواد رسانهای و شامل ضرورت تحلیل زمینههای فرهنگی و پژوهشی و مطالعه سواد رسانهای و اندیشه پژوهشی در مورد سواد رسانهای است. در فصل 3 تعریف اصطلاحات کلیدی و تعریفی ترکیبی از سواد رسانهای ارائه شده است.. فصل 4 مدلی را با ترسیم ساختار آن ارائه میدهد که نشانگر اجزای اصلی نظریه سواد رسانهای است.
استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادی
چکیده: در این مقاله اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی از ابعاد مختلفی بحث و بررسی میشود . همچنین رابطه بین نوع استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورها را بررسی می کند و از میان انواع استراتژی های این فناوری به نقش استراتژی «استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات» تاکید زیادی دارد و نشان می دهد که اهمیت آن در توسعه اقتصادی بیشتر از استراتژی «صادرات تولیدات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات» است . درنهایت استراتژی استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان موتور رشد اقتصادی معرفی می کند. بنابراین، در کشورهای درحال توسعه و بخصوص ایران انتخاب استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی کشور نقش اساسی داشته و استدلال می شود که در این استراتژی اگر وزن بیشتر به استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شود ، کمک زیادی به توسعه اقتصادی کشور خواهد شد .
روان شناسی شایعه
لطفا ادامه مطلب را انتخاب فرمائید
امتحان وصیت نامه امام خمینی ره
اختلاف نظر مورخان درباره انقلاب فرانسه
مورخان درباره طبیعت سیاسی و اقتصادی اجتماعی انقلاب فرانسه اختلاف نظر دارند. تفسیرهای متداول مانند تفسیر ژرژ لوفور این انقلاب را نتیجه برخورد بین طبقه اشرافی فئودالی و اعضای سرمایهگرای طبقه متوسط جامعه دانستهاند.

بعضی از تاریخدانان استدلال میکنند که طبقه اشرافی قدیمی به حکومت پیشین در برابر اتحادی از اعضای طبقه متوسط جامعه و روستاییان آزرده و حقوقگیران شهری تسلیم شدند. با این حال تفسیری دیگر ادعا میکند که انقلاب نتیجه از کنترل خارج شدن حرکتهای اصلاحی گوناگون اشرافی و مربوط به قشر متوسط جامعه بوده است. مطابق این نظریه این حرکتها همزمان با حرکتهای مردمی حقوقگیران شهری جدید و روستاییان ایالتنشین بودند. اما هرگونه اتحاد در بین قشرها تصادفی و اتفاقی بوده است.اما خيلي از تاریخدانان بسیاری از خصوصیات حکومت پیشین را از دلایل انقلاب دانستهاند.
موسسه سروش مولانا برگزار می کند
سومین نشست رستخیز ناگهان
به گزارش روابط عمومی موسسه سروش مولانا، سومین نشست از دور دوم سلسله نشست های رستخیز ناگهان با سخنرانی «دکتر قاسم کاکایی» و با موضوع « وحدت وجود از نگاه مولانا » در روز دوشنبه 26 تیرماه در تالار ایوان شمس واقع در تقاطع بزرگراه کردستان و شهید گمنام، از ساعت 17 تا 19 برگزار می شود.
شعور جمعی!
شناخت شخصیت افراد از روی امضا
جالب است بدانید که اکثر خطوطی که به عنوان امضا از دوران نوجوانی انتخاب می شود اولین بار به صورت کاملا تصادفی رسم می گردد
رقابت در دوران نوجوانی بر سر امضا بسیار جالب است. شاید این موضوع را در همان دوران خودتان تجربه کرده باشید. تعدادی بچه های فامیل یا دوست واشنا که دور هم جمع میشدند و حرف بانک و چک و امضا پیش میمود سریع کاغذی بود و خط خطی کرن به عنوان امضاء و آن را به رخ یکدیگر می کشند. معمولا یکی از ملاک های امتیاز در این مرحله سنی نوجوانی در مورد امضا سخت بودن آن است یعنی از نظر آنان امضایی که جعل یا کپی برداری از روی آن برای دیگران مشکل تر باشد امضاء بهتری است.
جالب است بدانید که اکثر خطوطی که به عنوان امضا از دوران نوجوانی انتخاب می شود اولین بار به صورت کاملا تصادفی رسم می گردد و همین روانشناسان را به این نتیجه رسانده که احتمال دارد مطالعه بر روی این خطوط، گوشه ای از شخصیت افراد را آشکار کند. نتایج تحقیقات آنها نیز جالب است:
کسانی که به طرف عقربه های ساعت امضاء میکنند انسانهای منطقی هستند.
کسانی که بر عکس عقربههای ساعت امضاء می کنند دیر منطق را قبول میکنند و بیشتر غیر منطقی هستند.
کسانی که از خطوط عمودی استفاده می کنند لجاجت و پافشاری در امور دارند.
کسانی که از خطوط افقی استفاده می کنند انسانهای منظم هستند.
کسانی که با فشار امضاء میکنند در کودکی سختی کشیدهاند.
کسانی که پیچیده امضاء میکنند شکاک هستند.
کسانی که در امضای خود اسم و فامیل مینویسند خودشان را در فامیل برتر می دانند.
کسانی که در امضای خود فامیل مینویسند دارای منزلت هستند.
کسانی که اسم شان را مینویسند و روی اسم شان خط میزنند شخصیت خود را نشناختهاند.
کسانی که به حالت دایره و بیضی امضاء میکنند ، کسانی هستند که می خواهند به قله برسند.
شما جزو کدام دسته هستید؟
محمود دولت آبادی
زندگینامه ![]()
محمود دولتآبادی، ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در دولتآباد شهرستان سبزوار به دنیا آمد.
دولتآبادی مشاغل مختلفی را تجربه کرد. کار روی زمین، چوپانی، پادویی کفاشی، صاف کردن میخهای کج و بعد به عنوان وردست پدر و برادر به عنوان دنده پیچ کارگاه تخت گیوه کشی، دوچرخه سازی، سلمانی و.... بعدها تمام مشاغلی که او در دوران نوجوانی و جوانی خود تجربه کرد، در آثارش نمود یافت.
دولتآبادی ابتدا راهی مشهد و آنگاه تهران شد و در این دوران باز هم مشاغل دیگری نظیر حروفچین چاپخانه، سلمانی کشتارگاه، رکلاماتور برنامههای تأتر، سوفلور کنترلچی سینما، ویزیتور روزنامه کیهان و... را بر عهده گرفت.
جزوه راهنمای خبرنگاری با استانداردهای خبرگزاری رویترز را دریافت کنید
۱- جزوه راهنمای خبرنگاری - خبرگزارش رویترز
۲- جزوه خبرنگاری در بحران - خبرگزاری رویترز
۳- هندبوك روزنامه نگاري رويترز ( انگليسي)
منبع :سوپر ژورناليسم دات كام
جزوه راهنمای خبرنگاری با استانداردهای خبرگزاری رویترز را دریافت کنید
۱- جزوه راهنمای خبرنگاری - خبرگزارش رویترز
۲- جزوه خبرنگاری در بحران - خبرگزاری رویترز
۳- هندبوك روزنامه نگاري رويترز ( انگليسي)
منبع :سوپر ژورناليسم دات كام
خلاصه کتاب ارتباط شناسی دکترمحسنیان راد
خلاصه کتاب «ارتباط شناسی» دکتر مهدی محسنیان راد
1- منبع کامل کتاب:
محسنیان راد، مهدی (1369)، ارتباط شناسی ، تهران: انتشارات سروش، تعداد صفحات: 573
2- معرفی کلی کتاب:
الف) موضوع کلی مورد بحث کتاب
این کتاب قصد دارد به موضوع ارتباطات انسانی (Human communication) بپردازد و در این راستا انواع ارتباطات انسان با انسان، حیوان و ماشین را مورد مطالعه قرار می دهد و بیش از همه، انواع ارتباطات انسان با انسان را اعم از کلامی و غیر کلامی بحث می کند و در نهایت یک مدل مناسب برای این ارتباط ارائه می کند.
ارتباط فرهنگ با توسعه
طي دهه گذشته، نظريهپردازان اقتصادي سياسي توجه خاصي به تحولات اقتصادي ممالک خاوردور در سي سال گذشته کردند. کره جنوبي، تايوان و سنگاپور به عنوان نمونههاي بارز توسعه اقتصادي در جهان سوم شناخته شدهاند. علاوه بر متغيرهايي مانند کمکهاي خارجي، سرمايهي غربي، حمايت سياسي و وضعيت مساعد مبادلات بينالمللي که خود شاخصهاي با اهميتي ميباشند، بسياري از تحليلگران يکي از علل مهم در سرعت و کيفيت رشد و توسعه اين کشورها را بافت فرهنگي آنان دانستهاند. اصول فرهنگي اين کشورها، نيازهاي لازم فرهنگي توسعه اقتصادي را ميسر ساخته است. در جوامع خاور دور، افراد به شدت به سلسله مراتب احترام ميگذارند و معمولا اهداف مملکتي و گروهي را بر اهداف شخصي مقدم ميدارند؛ به سخت کار کردن و زحمت کشيدن شهرت دارند و به اشتغال و انجام وظايف موسسه استخدامي خود، وفاداري فوق العادهاي نشان ميدهند؛ رغبت قانونپذيري افراد در سطح بالايي قرار دارد؛ توجه به نظم و سازماندهي و دقت در کار، حرکت خاصي را داراست و چون سلسلهمراتب رعايت ميشود و هرکس در حدود اختيارات خود عمل ميکند، مديريت بر فعاليتهاي اقتصادي و ايجاد هماهنگي ميان کانونها به سهولت انجام ميپذيرد.
جامعهشناسي ارتباطات
جامعهشناسي ارتباطات
در فرهنگ لغت وبستر، واژه ارتباط با معادلهايي نظير رساندن، بخشيدن، انتقال دادن، آگاه ساختن، و مکالمه و مراوده داشتن معنا شده است. فرهنگ فارسي معين، ارتباط را به معني ربط دادن، بستن، پيوند، و... به کار برده است.
ارسطو فيلسوف يوناني اولين دانشمند شناخته شدهاي است که 2300 سال پيش نخستينبار در زمينه ارتباطات سخن گفته است. او در کتاب مطالعه معاني و بيان که معمولاً آن را مترادف ارتباط ميدانند، در تعريف ارتباط مي نويسد: ارتباط عبارت است از جستجو براي دست يافتن به کليه وسايل و امکانات موجود براي ترغيب و اقناع ديگران. (آذري، 1384:31)
ماه مبارک رمضان می اید
همه روز روزه بودن، همه شب نماز كردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز كردن
شب جمعه ها نخفتن بخدای راز گفتن
زوجود بی نیازش، طلب نیاز كردن
به مساجد ومعابد همه اعتكاف جستن
ز مناهی و ملاهی همه احتراز كردن
زمدینه تا به كعبه، سرو پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیك به وظیفه باز كردن
بخدا كه هیچ یك را ثمر آنقدر نباشد
كه بروی نا امیدی در بسته باز كردن
شیخ بهایی



